- organizuoja vizų išdavimą bei Šengeno vizų galiojimo laiko pratęsimą;
- organizuoja leidimų laikinai gyventi Lietuvos Respublikoje ir Lietuvos Respublikos ilgalaikio gyventojo leidimų gyventi Europos Sąjungoje (toliau – leidimas nuolat gyventi) bei statuso pažymėjimų išdavimą ir keitimą;
- organizuoja teisės laikinai ar nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje pažymėjimų, Sąjungos piliečio šeimos nario leidimo gyventi šalyje kortelių išdavimą ir keitimą;
- nagrinėja dokumentus dėl nacionalinės vizos išdavimo, Šengeno vizos galiojimo laiko pratęsimo ir priima sprendimus šiais klausimais, išskyrus sprendimus, priimamus pagal Vizos išdavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro ir Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministro 2017 m. gruodžio 28 d. įsakymu Nr. 1V-899/V-33,70.21 papunktį, bei sprendimus, priimamus tuo pagrindu, kad užsieniečio buvimas Lietuvos Respublikoje gali grėsti valstybės saugumui, viešajai tvarkai ar žmonių sveikatai;
- nagrinėja užsieniečių prašymus išduoti, pakeisti, naujai įforminti leidimą laikinai gyventi, išskyrus Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau – Įstatymas) 40 straipsnio 1 dalies 8 (kai šis pagrindas nustatomas priimant sprendimą nesuteikti užsieniečiui prieglobsčio Lietuvos Respublikoje (toliau – prieglobstis), nutraukti prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimą ar panaikinti suteiktą prieglobstį, taip pat kai prašymas išduoti ar pakeisti leidimą laikinai gyventi pateiktas dėl į užsienio valstybę negrąžinamo nelydimo nepilnamečio užsieniečio arba kai užsieniečio negalima grąžinti į užsienio valstybę, arba išsiųsti iš Lietuvos Respublikos Įstatymo 130 straipsnio 1, 2, 4 dalyse nurodytais atvejais, arba užsieniečio išsiuntimo iš Lietuvos Respublikos vykdymas sustabdytas dėl šio Įstatymo 132 straipsnio 1 dalyje nurodytų aplinkybių) ir 9 punktuose nustatytais pagrindais, leidimą nuolat gyventi, teisės laikinai ar nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje pažymėjimą ir Sąjungos piliečio šeimos nario leidimo gyventi šalyje kortelę, statuso pažymėjimą, vietinio eismo per sieną leidimą, pakeisti darbdavį ar darbo funkciją pas tą patį darbdavį, ir priima sprendimus šiais klausimais, išskyrus sprendimus, priimamus tuo pagrindu, kad užsieniečio gyvenimas Lietuvos Respublikoje gali grėsti valstybės saugumui, viešajai tvarkai ar žmonių sveikatai;
- išduoda ir keičia statuso pažymėjimus;
- vertina ir nustato, ar yra rimtas pagrindas manyti, kad sudaryta fiktyvi santuoka, fiktyvi registruota partnerystė, fiktyvus įvaikinimas ar kad įmonė, kurios dalyvis ar vadovas yra užsienietis, priimančioji įmonė, įsteigta Lietuvos Respublikoje, į kurią užsienietis perkeliamas įmonės viduje, arba priimantysis subjektas yra fiktyvi;
- analizuoja ir vertina migracijos procesus, užsieniečių teisinės padėties nuostatų įgyvendinimą Skyriaus kompetencijos klausimais, nustato teisinio reglamentavimo trūkumus ir formuluoja pasiūlymus šiems trūkumams šalinti, formuoja vienodą užsieniečių teisinės padėties taikymo praktiką;
- pagal kompetenciją inicijuoja ir dalyvauja rengiant teisės aktų projektus, teikia pastabas ir pasiūlymus dėl teisės aktų projektų, gautų iš kitų institucijų;
- bendradarbiauja su Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos ir Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija, sprendžiant vizų išdavimo politikos įgyvendinimo klausimus;
- teikia konsultacijas ir praktinę pagalbą Skyriaus kompetencijos klausimais kitiems Migracijos departamento skyriams, konsulinėms įstaigoms bei kitoms valstybės institucijoms ir įstaigoms, dalyvauja vykdant Skyriaus kompetencijos klausimais konsulinių įstaigų konsulinių pareigūnų ir valstybės tarnautojų mokymus, stažuotes, kvalifikacijos kėlimą;
- nagrinėja asmenų prašymus, pranešimus ir skundus Skyriaus kompetencijos klausimais, gautus iš fizinių ir juridinių asmenų, rengia atsakymus;
- Skyriaus kompetencijos klausimais rengia informaciją, skirtą skelbti Migracijos departamento interneto ir intraneto tinklapiuose;
- rengia Skyriaus veiklos ataskaitas;
- teisės aktų nustatyta tvarka tvarko bylas pagal Migracijos departamento dokumentacijos planą;
- Migracijos departamento direktoriaus pavedimu atstovauja Migracijos departamentui Lietuvoje ir užsienyje;
- rengia Lietuvos Respublikos pozicijų projektus ir pristato suderintas Lietuvos Respublikos pozicijas Europos Sąjungos Tarybos ir Europos Komisijos komitetuose ir darbo grupėse, taip pat dalyvauja Europos Sąjungos Tarybos ir Europos Komisijos įsteigtų darbo grupių ir komitetų vizų, leidimų gyventi, laisvo asmenų judėjimo Europos Sąjungoje klausimais veikloje; vietinio eismo per sieną leidimų išdavimo klausimais veikloje;
- rengia pozicijas, išvadas, atsakymus dėl Europos Sąjungos Tarybos ir Europos Komisijos, tarptautinių organizacijų dokumentų;
- tvarko registrus ir informacines sistemas;
- vykdo kitus Migracijos departamento direktoriaus pavedimus, kad būtų pasiektas Migracijos departamento strateginis tikslas.